Menu

'De kop' is er af

23-11-2009

Na het overbrengen van het voertuig naar de huidige lokatie werd het tijd om zo zachtjes aan te beginnen met het demonteren van Spuit 41.
Op 9 november zijn Kees en Jos voorzichtig begonnen met de achterzijde. Omdat daar de pomp terug komt moeten de zijpanelen en de achterdeurtjes defininitef verwijdert worden. Je merkt aan het loshalen van schroeven en spijkers goed dat je met 'een oudje' te maken hebt. Sommige schroeven breken af bij het draaien, andere zijn weer niet los te krijgen en weer andere breken op de kop af. Specifiek voor die tijd is dat al dit materiaal van koper is gemaakt, dus er ligt een uitdaging om het meeste weer in originele koperen staat terug te brengen.

Dan was het tijd om met meer vrijwilligers aan de slag te gaan. Op maandag 21 november waren we dan ook met 9 man in, op en rond de Spuit aan het werk. Gelukkig waren daar onze restaurateur annex garagehouder, Anton van Egmond en oud ondercommandant en garagehouder, Fred Schilthuizen bij aanwezig. Wat een weelde om zulke mensen bij een restauratie van een auto er bij te hebben. Vanzelfsprekend bijna bekommerde beiden zich om de motor. Het was van belang om te kijken of deze A. nog zou draaien en B. of hij nog zou rijden. Na eerst flink bijgepraat te hebben gingen ze aan de slag. In 1e instantie wilde het niet vlotten maar na wat benzine in de tank gedaan te hebben bleek de Spuit nog mooi te lopen. Een geweldig geluid om te horen want ja, tenslotte hadden we de Ford alleen nog maar over de openbare weg gesleept. Tenslotte nog even de koppeling proberen en ja hoor, de Spuit heeft zijn eerst centimeters op eigen kracht gereden.

Dan waren er nog de andere vrijwilligers nog die onvermoeibaar aan de achterkant veel plaatwerk en latten los wisten te maken. Dat moet wel zorgvuldig gebeuren want niets wordt er weg gegooid. Alles wordt gearchiveerd en alle originele onderdelen worden hergebruikt of vervangen. Voor het vervangen moeten we wel het originele onderdeel zolang bewaren als nodig is. Het wordt pas weg gegooid als het nieuwe deel is geplaatst.

Op zaterdag 21 november was het iets rustiger op de werkvloer. Bedoeling was om voor maandagavond 23 november de voorzijde helemaal kaal te hebben. Dus spatborden, grille, voorwielen en radiateur er af. Dan kan Anton goed bij het motorgedeelte komen. De Spuit staat dus inmiddels op blokken en kan geen meter meer rijden.
De gang zit er lekker in zoals u aan de foto's kunt zien. Binnenkort meer nieuws.