Menu

Stoffige bende

27-01-2010
Het eerste verslag in het nieuwe jaar. Zoals beloofd proberen we u 1 keer in de maand op de hoogte te houden van de voortgang van de restauratie.
Laten we beginnen bij de voorkant deze keer. Het hele motorblok en de versnellingsbak zijn inmiddels vetvrij gemaakt. Dat betekent dat het gehele chassis plus de motor nu vetvrij zijn en klaar is om in de ‘lak’ gezet te worden maar ……….
Dat zou mooi zijn maar er wordt momenteel nog een hoop geschuurd waardoor de werkruimte een grote stoffige bende is.
De startmotor is gedemonteerd en wordt gereviseerd. Er komen nieuwe wikkels in zodat starten geen probleem meer mag zijn in de toekomst.

Hoe komt het zo stoffig? In de manschappenruimte zit behoorlijk veel houtwerk wat blijft zitten en goed in de vernis zat. De banken en de bakken eronder blijven zitten, zijn helemaal geschuurd en klaar om opnieuw in de verf of vernis gezet te worden. Hier wachten we nog mee tot dat alles geschuurd is en er geen stof meer vrij komt.

Ook komt er veel stof van het koetswerk af. Het craquelé van de deuren is al deels verdwenen omdat ze geschuurd zijn. Ook het overige koetswerk op het dak en de zijkanten zijn nagenoeg kaal.
Het koetswerk aan de binnenkant van de manschappencabine, u weet wel met dat roestige laagje, is inmiddels in de menie gezet en kan weer jaren mee.

Dan nog even over de deuren gesproken. Beide voorportieren waren voorzien van plexiglas. Het overige raamwerk was nog wel van echt glas. Een fabrikant is momenteel bezig met het namaken van de ramen in echt glas en deze worden binnenkort terug verwacht. Als de deuren gespoten zijn kunnen de ramen weer terug geplaatst worden.

De vorige keer informeerde we u over het dak, dat daar 1 plaat in was gelegd. Inmiddels is door het kaal worden van het koetswerk het nodige bekend geworden. Het koetswerk is op verschillende plaatsen bij de hoeken aan elkaar gelast. Boven op het dak zijn niet 1 maar 2 platen ingelegd. Kennelijk paste 1 plaat niet of was dit niet voor handen.

Als laatste de achteropbouw. Hier is niet veel aan gebeurt. Wel zijn alle gaten dicht geplamuurd en uitgehard. Nog 1 keer naplamuren en dan is dat klaar. Het opbouwen van de achteropbouw is zo’n beetje als laatste aan de beurt omdat we in omgekeerde volgorde gaan opbouwen. We zijn immers begonnen met ‘slopen’ aan de achteropbouw.

Vorige week is ‘Spuit 41’ opnieuw getaxeerd. Opnieuw zult u denken. Ja, de verzekering ging niet akkoord met de taxateur die wij eerst de taxatie hadden laten doen. Er moest een andere taxatie komen van iemand die aangesloten is bij een specifieke branchevereniging. Ook dat is inmiddels gebeurt en het rapport daarvan is binnen.