Menu

Het eerste brandweerrood weer zichtbaar aanwezig

23-04-2010
Na vele uren schuren en borstelen op de nodige materialen van ‘Spuit 41’ is het eerste rood al weer zichtbaar aan het worden. Zo is het slangen rek voor de zuigbuizen op het dak zoals hiervoor beschreven behandeld en is af. Alleen de montage op het dak is nog nodig.

Naast het slangen rek is ook het ladder rek bijna af. De latten zijn gebeitst en de metalen onderdelen staan in de lak. Nu nog even in elkaar zetten en ook dit is klaar voor afmontage.

Ook na vele uren borstelen, wellis waar met de boormachine, is er bijna geen rood meer te zien. En dat is maar goed ook want het brons moet straks uiteindelijk achter in de pompruimte pronken. Volgende week wordt de pomp waarschijnlijk geplaatst.
Naast de pomp wordt er hard gewerkt aan de afsluiters en de pompinlaat. Deze buizen waren ook rood maar moeten schoon gemaakt worden omdat de tand des tijds veel heeft aangericht.

Op het loopgedeelte van de achter opbouw lagen teakhouten planken. Enkelen daarvan waren aan vervanging toe. Teak hout is niet het goedkoopste hout maar met medewerking van de firma Noordman is het goed te doen.

Dan hebben we eindelijk ook nieuwe aluminiumplaten gevonden om de bodem opnieuw mee te kunnen bekleden. De structuur van de plaat, diamant vormpjes, is hetzelfde gebleven maar is iets dunner. Dat moet geen probleem zijn denken we zelf.

Vorige maand berichten wij al over de deuren en luiken die in de grondverf waren gespoten. Al dit materiaal is inmiddels al in het brandweerrood gespoten en ligt ook al weer in Voorschoten. Fantastisch om te zien hoe het oude plaatwerk er na een goede behandeling en prima spuitwerk, er weer als nieuw uit is komen te zien.
Ook is afgelopen week 1 achterspatbord terug gekomen, glimmend zwart.
Binnenkort wordt de ‘Spuit’ zelf gespoten, maar daarover volgende maand meer.

Dan heeft onze (brandweer)timmerman, toen de treeplankklep terug was van de spuiterij, direct de bak op maat gemaakt. Nog een grondverfje en wat planken en latjes voor het gereedschap en de bakken zijn klaar. Sneller gezegd dan gedaan.

Belangrijk voor het vervoer naar de spuiterij is dat de wielen weer gemonteerd kunnen worden. Gelukkig heeft onze (brandweer)schilder de laatste hand gelegd aan de velgen en doet dit met veel meer gemak dan iemand anders.

Om de ‘Spuit’ net zo strak te krijgen als de deuren en kleppen, moet er nog flink wat geplamuurd worden om het plaatwerk net zo strak te krijgen. Ook hier hebben vakkundigen vele uren in zitten. De daklijsten er op om de naden weg te werken en hij is spuit klaar.

De motor is een verhaal apart want we willen de pomp weer werkend krijgen. Dat betekend dat er vanaf de versnellingsbak een constructie gemaakt moet worden welke niet eenvoudig blijkt te zijn. Een bezoek afgelopen week aan het Ford museum in Hillegom, bij restaurateur Mart Menken, leverde dat bewijs. Het schijnt een verhoogde versnellingsbak te zijn en daarop moet een PTO (power take off) gemaakt worden. Na enige telefoontjes zijn we wel wat wijzer geworden en er is hoop aan de horizon. We houden u daarover op de hoogte. De motor zelf is ontdaan van alle kabels en dergelijke zodat deze in de originele kleur geverfd kan worden.

Als laatste is onze ex (brandweer)monteur begonnen aan het vervangen van alle bedrading. Ook hier is goed te zien dat de tijd niet heeft stil gestaan. Oude kabels en kousen zijn verteerd maar naar verluid gaat dat helemaal goed komen.