Menu

Weer een nieuwe fase aangebroken

29-05-2010

Terwijl ik dit schrijf, staat Spuit 41 te drogen in een spuitcabine. Dit omdat we de auto kaal hadden geschuurd en dit niet al te lang zo kan blijven. Er is nu een epoxylaag met grondverflagen op gespoten om invloeden van buitenaf geen kans te geven. Om deze lagen helemaal te beschermen is er één laag rood over heen gegaan. Het resultaat ziet u in de fotoserie.

Natuurlijk is er niet stil gezeten en is nog een flinke klus deels geklaard. De pomp heeft zijn definitieve plaats achter in de auto gekregen. Inmiddels wordt druk gewerkt om de zuigbuis aansluiting weer passend te maken en worden andere onderdelen gerestaureerd. Een andere uitdaging ligt nog steeds in de aansluiting versnellingsbak / pompas. Hierover zijn al enkele lijnen uitgezet en is een bezoek gebracht aan het Ford museum om meer inzicht te krijgen in deze materie.

Ook de motor is onder handen genomen. Nadat hij vetvrij was gemaakt is er nog het nodige losse roest verwijdert en heeft het al 2 laklagen gehad. Gelijk ziet zo’n oude motor er dan weer fris uit. Er zal nog een derde laag op komen maar de kleur blijft zoals hij nu is.

Ook het ladderrek is nu bijna klaar. Na veel schuren, lakken, schroeven en zo is hij bijna klaar om zo weer op het dak gemonteerd te kunnen worden. Dat is mooi maar we missen nog steeds een passende houtenladder. Er is reeds bij een lokale schilder geïnformeerd maar als iemand een 2-delige houten ladder van 4 meter lang en 50 cm breed heeft, dan houden wij ons aanbevolen.

De brandstoftank is ook verwijdert. Dit omdat dan goed onder de tank het hout bewerkt kan worden maar meer omdat er een klein lek blijkt te zitten op een soldeernaad. Niet ongevaarlijk als straks de tank vol zit en je rijdt er mee rond. Vakkundig zal deze worden gerepareerd zodat we veilig op weg kunnen straks.

Onze timmerman komt ook steeds beter in het op maat maken van de diverse planken en platen. Het nodige houtwerk is al gezaagd, gelakt en terug geplaatst. Dat geeft gelijk weer een heel ander gezicht en je zou zo het nodige materiaal direct teug willen plaatsen. Maar uiteraard zal het eerst mooi glad gemaakt en afgelakt moeten worden. Genoeg werk dus nog voor onze huisschilder.

Aan het koetswerk is heel veel aandacht besteed. Ik als leek denk dan, kaal maken en weer opnieuw spuiten maar de echte kenners onder de klussers waren het daar niet mee eens. ‘Als we het doen, dan doen we het goed’ werd er gezegd. Dus gingen er diverse lagen plamuur op om het maar zo glad mogelijk te krijgen. Om het resultaat daarvan te zien zal het eerst in de grondlak gespoten moeten zijn. Dat zie ik straks want dan brengen we ‘Spuit 41’ weer terug naar de werkplaats. De foto’s zal ik zo snel mogelijk wel direct hier bij plaatsen.

Tot zover weer alle activiteiten van de maand Mei. Eind Juni volgt weer een update van de werkzaamheden.