Menu

Verfwerk

07-12-2010

Ook deze maand is er weer veel en hard gewerkt aan onze inmiddels vertrouwde ‘Spuit 41’. Naast het werk aan de brandweerwagen was daar natuurlijk ook de trekking van de loterij. Het resultaat daarvan en de uitslag leest u op de afdeling loterij. Hier dus weer een update van de vorderingen van afgelopen maand.
Was vorige maand al de aansluiting voor de zuigbuis klaar, nu is hij helemaal klaar omdat de tapeinden er in zitten die er in horen en dus op zijn definitieve plaats kan blijven. Ook een zwart linkje RX10 er over en klaar.
Naast deze aansluiting wordt er ook hard gewerkt om de vier persleidingen op maat te krijgen en te laten maken. Hiervoor is ook weer een Voorschotens bedrijf gevonden die dit met enthousiasme wil doen. Dat is de firma Pretec waarvoor dank.

Een heel belangrijke dag was het ook toen het chroom terug kwam uit Polen. Wat een vakwerk. Alles glimt en blinkt eigenlijk veel te erg, om het op de Spuit terug te doen. Maar dat was ook de bedoeling. De logo’s, deurklinken, bumper, strips en vele andere onderdelen war en het wachten meer dan waard. Nu de montage nog. Over enkele maanden zult u een blinkend resultaat zien.

Dan nog een ander struikelblok waar we erg tegenop zagen, de versnellingsbak met PTO (power take off). Op enig moment moest de opgehoogde versnellingsbak er af om te kijken wat er nu precies in die bak aanwezig of tekort was. Toen dit eenmaal gebeurt was bleek de oplossing eigenlijk meer dan eenvoudig. Een afgezaagde instelpook van de PTO repareren en een correct tandwiel plaatsen zou de oplossing moeten bieden. Zelfs de hulp van het Ford museum komt hier weer van pas qua kennis en materiaal. Naar een correct tandwiel wordt momenteel gezocht.

Als alles zo’n beetje gedaan is en je niet echt verder kunt kan er begonnen worden met het verfwerk. Zo gezegd, zo gedaan. Al het houtwerk van de achteropbouw staat helemaal in de rode grondverf. De bakken waar het materiaal ligt staan in de groene aflak en de pompruimte in de grijze aflak. Alleen dus de opbouw nog in de rode aflak en de achterkant is zo goed als klaar. Het voorlopige resultaat ziet u in de bijgevoegde foto’s.

De bedrading is een ander verhaal. Inmiddels is een deel van de binnenverlichting aangebracht en kan weg gewerkt worden achter het nieuwe houten interieur. Ook is het meer weg gewerkt dan dat het vroeger zichtbaar was. Een tikkie meer modern maar wel nog met de oude materialen.
De timmerman heeft ook veel zaagwerk verricht. Zo worden en zijn in de manschappenruimte al diverse platen vervangen en op maat gemaakt om straks het geheel een frisse uitstraling te geven. Maar dat is nog niet alles want naast het nieuwe hout is het oude hout allang opgeschuurd en kan gelijk met het nieuwe gelakt worden.
Volgende maand weer meer restauratienieuws.