Menu

Opbouw bijna klaar

02-02-2011

Zo dat gaat snel zult u denken maar niets is minder waar. Na zon 1,5 jaar restaureren is de achteropbouw bijna klaar. Al het houtwerk wat verrot was is vervangen en staat goed in de lak. Ook de dakplaat zit er inmiddels op zodat alle kasten weer dicht zijn. Alleen de luiken moeten het geheel nog afmaken. Deze liggen bij een schilder die met precisiewerk de hand geschreven teksten op de luiken weer terug zet nadat ook daar en verse verflaag op is gezet.

Inmiddels is de bedrading in de manschappencabine allemaal aangebracht en kan ook het houtwerk van het plafond op maat gezaagd en geplaatst worden. Niet een klusje waarvan je zegt dat doen we even. Nee ook hier komt weer timmerman vakmanschap aan te pas.

Naast het hout voor het plafond heeft onze timmerman ook voor de deuren nieuwe panelen passend gemaakt zodat die ook weer jaren mee kunnen. Naast het houtwerk waren er ook voor de 2 voor ramen al nieuwe gelaagde ramen, in plaats van plexiglas, gemaakt. Deze kunnen ook gemonteerd worden want inmiddels zijn ook de raamlopen binnen. Een raamloop zegt het al, daar tussen schuift het raam van boven naar beneden en andersom. Ook is het eerste aluminium vervangen en wel aan de onderzijde van de deuren.

Ook retour is het 2 achter spatscherm. Net zo blinkend en glad als de eerste. Als alle bedrading achter klaar is en er geen werkzaamheden onder de opbouw gedaan moet worden, kunnen de schermen er op gezet worden.

Dan de drie haspels. De twee kleine haspels, een aan elke zijkant, zijn ook gespoten en gelakt en in elkaar gezet. Alleen de handvaten en de bordring waren nog niet verchroomd dus die liggen bij de verchromerij. Vier nieuwe steunen om de haspels in op te hangen zijn ook klaar alleen de plaatsbepaling laat op zich wachten in verband met het verchromen.
Ook aan de achterhaspel wordt hard gewerkt. De grote uitvoering van de twee kleine. Al het houtwerk is geschuurd en het ijzerwerk deels in de rode lak gezet. Geen echt grote klus maar wel veel schuurwerk.

De zuigbuizen die op het rek op het dak lagen waren behoorlijk aangetast door weer en wind. Het touw had zijn beste tijd gehad en was deels kapot. Een nieuwe rol was al binnen maar de slangen waren nog niet schoon gemaakt. Met de hogedrukspuit werd veel vuil al verwijdert, daarna met bandenzwart bewerkt en het rubber kan er weer voorlopig tegen. Het touw ligt in het water en wordt zaterdag om de slangen gewikkeld. Het resultaat ziet u volgende keer.

Een belangrijke slag is vorige week gemaakt door naar Adams Classic Cars in Putten te rijden en daar diverse nieuwe onderdelen te kopen en te bestellen. Helaas en te verwachten was dat niet alle sop voorraad was maar er is goede hoop dat volgende maand het meeste binnen is. Onder andere een nieuwe uitlaat, ruitenwissermotor met wissers.

Naast deze uitgaven waren er ook inkomsten. Vorig jaar hadden we al de toezegging gehad van de gemeente om, de oude niet meer werkende verwarming, in de kazerne te verwijderen en voor oud ijzer weg te brengen. Het heeft wel wat moeite gekost maar het bracht ons wel 2340 kilo en een bedrag van 400,= euro op. Een mooi bedrag erbij voor de restauratie.

Volgende maand breng ik u weer op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.