Menu

Op rolletjes

01-03-2011

Zoals vorige maand al gemeld is er een aanvang gemaakt met het weer draaiend en rollend krijgen van de portierdeuren. We hebben immers nieuwe raamgeleiders en raamsnorren gekocht. Het blijkt toch niet echt een makkelijke klus om dit voor elkaar te krijgen. Maten die afwijken, diktes zijn afwijkend, materiaal is stugger en al wat meer maar het gaat lukken.
Ook zijn we begonnen met het opknappen van de achterhaspel. Deze zag er best mooi uit maar als de auto gerestaureerd wordt dan nemen we de haspel ook gelijk mee voor een opknapbeurt. Hout en metaal licht opschuren, lakken en daar waar nodig is invetten en iets vervangen. Geen grote klus maar het brengt weer werk met zich mee.

De zuigbuizen zijn vorige mand afgespoten met de hoge drukspuit. Dat knapte al behoorlijk op. Toch maar voor de zekerheid wat potjes bandenzwart gehaald en dit er op gesmeerd. Knapte ook weer behoorlijk op. Dan alleen het touw er nog om heen en ook die klus was weer klaar. Touw in het water gezet voor een week, er om heen gedraaid en met veel mankracht vast getrokken aan de uiteinden. We dachten dat als het touw droog zou zijn geworden het lekker strak om de zuigbuizen zou zitten. Maar wat bleek toen we een week later het touw daarop testte, het zat losser dan toen we het erom heen hadden gewikkeld. Weer een klus er bij deze maand. Het touw zal los gehaald worden en dan maar droog om de zuigbuizen gewikkeld worden. Hoe het resultaat dan is leest u volgende maand.

Ook zijn we in het bezit gekomen van een houten ladder. Na lang zoekwerk kwam een kennis melden dat hij nog iemand in Den Haag wist, een oud schilder, die 2 ladders had liggen. Hij zou wel even informeren naar de maten en de staat en of ze ‘weg’ mochten. Gelukkig voor ons was dat het geval, waarvoor onze dank. De maten zijn goed dus aan de slag er mee. Nadat de ladder ook met de hoge druk was afgespoten zag deze er ineens heel anders uit na maanden buiten liggen. Een deel is al geschuurd en afgelakt, het andere volgt deze week. Touw hebben we nog over van de zuigbuizen en de metalen onderdelen van de ladder zijn ook al opgeknapt.

De reserveband van Spuit 41 lag voorheen op de achteropbouw vast met een soort van metalen vergrendeling. Het dragende deel van de achteropbouw is al klaar maar nu zijn ook de metalen delen hiervan gepolijst en in de antiroest gezet en dus ook klaar. Het reservewiel kan strak weer terug geplaatst worden.

Onze timmerman is ‘eindelijk’ begonnen met de binnenkant van de manschappencabine. Vorig jaar hadden we daar een andere vrijwilliger voor maar die ging een opleiding volgen dus lag dit project even stil. Inmiddels is het juiste dunnere plaatwerk aangeschaft en beetje voor beetje komt er steeds meer vorm in. Vooral de gebogen delen zijn veel werk en vereisen geduld. Alles wordt gelijmd en moet enige tijd ondersteund worden tijdens het drogingproces.

Bij de motor zijn de draagsteun rubbers vervangen. Dit viel ook niet mee want naar verluid waren dit nog de eerste rubbers dus zo’n 75 jaar oud. Echt aan vervanging toe.
Om Spuit 41 straks een beetje smoel te geven zijn we inmiddels ook op zoek gegaan naar onderdelen die we missen of willen vervangen. Zo zijn er afgelopen maand enkele koperen/messing brandspuiten aangekocht via Marktplaats. We zijn nog op zoek naar linnen slangen. Die zijn niet via internet te vinden. Mocht u iemand weten die ze wel heeft dan zijn wij geďnteresseerd en horen dat graag van u. Mocht u andere oude brandweerspullen in bezit hebben en u doet er niets meer mee of wil dit schenken aan de stichting ‘Spuit 41’ Voorschoten, laat dit dan ook aan ons weten. Mailt u naar webmaster@spuit41.nl en wij nemen contact met u op.

Volgende maand brengen we u opnieuw op de hoogte van de restauratie ontwikkelingen van ‘Spuit 41’.