Menu

'Spuit 41'op RDW-keuring

14-04-2012

Enkele weken geleden was er al een afspraak gemaakt bij de RijksDienst voor het Wegverkeer (RDW) te Waddinxveen om een herkeuring te doen aan ‘Spuit 41’. We moesten wel want in de analen (lees: kentekenregister) van het RDW was het kenteken niet meer terug te vinden bleek uit onderzoek. Alle gegevens waren dus verdwenen of zoals mooi gezegd, GESCHOOND.

De afspraak was gemaakt voor 10 april om 09.30 uur, even na de spits. Met 4 man togen we naar Waddinxveen. Twee in de Spuit en twee man als back-up achter de Spuit aan voor het geval we met pech zouden komen te staan.
Eerder die week was al een soort van proefritje gemaakt in de gemeente. De koplampen moesten gesteld, de Spuit even wegen bij de groenrecycling (3080 kg) en de tank volgooien voor de rit. 50 Liter ging er in.

Eenmaal aangekomen in Waddinxveen moest het linnen kentekenbewijs ingeleverd worden, iets wat we NIET wilde. Gelukkig vertelde de dame achter de balie dat we na de keuring het kentekenbewijs ongeschonden terug zouden krijgen. We mochten naar deur 3 en reden naar binnen waar de keurmeester op ons stond te wachten.

Eerste prangende vraag was, waar het chassisnummer stond. Deze hadden we vrij gemaakt dus was goed zichtbaar. Dan maar door naar de maten van de wielbasis, breedte en dergelijke. Controle van de verlichting, het instrumentenpaneel en dan onder de auto. Daarvan wisten we niet wat we konden verwachten. De zijwaartse speling was in orde. De speling op de stuurkogel links was te veel maar eenvoudig bij te stellen. Ook een kleine lekkage van het stuurhuis kwam aan het licht. Een APK-eis, maar niet voor Spuit 41. Hieraan wordt binnenkort zeker aandacht besteed.

Ook de bekabeling hangt op sommige delen te los en de benzineleiding kan ook nog wel wat vastigheid gebruiken. Enkele extra klemmen moet dit voorkomen. Verder zag de onderkant er prima uit.

De remmentestbank gaf een kleine dip aan op het rechter achterwiel. Wel genoeg om de weg op te kunnen. De handrem zal nog iets gesteld worden zodat deze handvast is. Als laatste de weging van de RDW waar we op 3110 kg uit kwamen. In principe genoeg voor rijbewijs B maar dan kunnen we maar 2 of 3 personen vervoeren. Om dit voorkomen hebben we er een groot rijbewijs van laten maken zodat we maximaal 8 passagiers mee kunnen nemen.

Kort gezegd is ‘Spuit 41’ door de RDW goedgekeurd en zal binnen enkele dagen het nieuwe kentekenbewijs op de deurmat vallen. Met een goed gevoel reden we naar Voorschoten terug. Daar kwamen we tot de ontdekking dat de benzinepomp en de waterpomp, lekkages vertoonde. Beiden zijn gelukkig al verholpen door onze monteur. Op naar vrijdag de 20e.