Menu

Motor in de revisie

24-03-2015

Het is alweer ruim een jaar geleden dat er geschreven is over de restauratie van de MSA Zilverfabriek Voorschoten. Hoe dat komt? Te druk met andere dingen en van alles en nog wat.
Dat er niet geschreven is wil niet zeggen dat er niet door gewerkt is dat jaar. Allerminst om maar zo te zeggen.

Laat ik beginnen over de motor. We wisten dat de motor jaren buiten had gestaan zonder bougies en dat een en ander vast kon zitten. Vol goede moed werd de motor uit elkaar gehaald. Eerst kwam er uit het carter de nodige liters water gevolgd door jawel, olie. De rest bleek, op het los slaan van de zuigers, allemaal mee te vallen. De onderdelen zagen er restaurabel uit om het zo maar te zeggen.

Een en ander was van lichte roest voorzien maar kon de kenners er niet van weerhouden dat we 'geluk' hadden. Dus werd met zorg de zuigers en alle andere losse onderdelen in de oplossing gezet om te ontroesten. Dit proces vorderde goed totdat .....
Een ware domper kwam letterlijk aan het licht toen met een schijnwerper het blok onder de loep werd genomen. Een scheur werd zichtbaar aan de buitenzijde. Precies in het koelgedeelte. Niet zo mooi dus werden experts ingeschakeld om het blok te beoordelen. Om het kort te houden; het was niet verstandig het blok te lassen omdat bij de eerst volgende draaiuren de scheur misschien wel weer open ging en al het ge´nvesteerde geld letterlijk weg gegooid zou zijn.

Er moest dus uitgekeken worden naar een 'nieuw' blok.