Menu

Ander onderhoud aan de MSA

02-04-2015

Naast de grote onderdelen die het nodige onderhoud vroegen, is er aan de vele andere kleine en minder kleine onderdelen ook hard gewerkt om deze spuit klaar te krijgen. Immers moeten alle vervangbare onderdelen er al op zitten voordat het chassis gespoten gaat worden.

Zo heeft collega Ron voor wat staal gezorgd waarop de bakken onder het chassis komen en een nieuwe beugel voor de zuigbuis. Brandweerboer Leo heeft dit weer netjes voor ons vast gelast.
Ook zijn door mezelf de persleidingen/-afsluiters onder handen genomen. Dit zware onderdeel moest geheel worden ontdaan van de rode verf maar dat viel niet mee.

Ondertussen was Willem de timmerman in zijn werkplaats begonnen met het namaken van diverse houten onderdelen van de slang haspels. Dit vereist namelijk ook de nodige precisie omdat het niet recht toe recht aan houtjes zijn.
De tank kreeg ook een speciale behandeling. Deze werd gevuld met kleine steentjes en gemonteerd op een betonmolen. Op deze manier wordt de binnenkant van de tank grotendeels ontdaan van roest en ander vuil. Dat wil je niet in je leidingen krijgen.

Op 28 november 2014 was het zover om het chassis naar de straler te brengen. Daar zou het gehele chassis gestraald worden om vervolgens in de epoxy te worden gezet. Dag, datum en tijdstip waren van belang omdat het chassis niet nat/vochtig mocht worden i.v.m. het stralen.
Op 5 december was de klus klaar en kon het chassis van straalbedrijf Plak in Driebruggen, overgebracht worden naar TONCAR in Berkel en Rodenrijs waar hij weer rood gespoten zou worden.

Op 7 januari 2015 ontving ik de 1e foto's van een prachtig rood gespoten chassis. Die kan weer jaren mee. Met het gehele resultaat zijn wij meer dan tevreden. Er is zogezegd een mooi stukje werk afgeleverd.