Bijzondere oefenavonden
13 februari 2008Dat de brandweer al jaren in ontwikkeling is wat betreft preventie en repressie, is niet nieuw. Al jaren zijn de oefeningen er op gericht om de ooit geleerde materie in praktijk goed te onderhouden, ten uitvoer te kunnen brengen en daarbij geen letsel of schade bij de brandweer of derden op te lopen.
Daarom zie je bij de meeste brandweerkorpsen steeds vaker dat men niet alleen met het eigen materiaal en mensen oefend maar dat er ook steeds meer gebruik gemaakt gaat en moet worden van de kennis en ervaring van externe partners.
De afgelopen 2 weken waren de oefenavonden, voor het korps van brandweer Voorschoten, van die avonden dat daar gebruik van werd gemaakt. De ene groep bleef aan de kazerne en de andere groep ging naar NedTrain in Leidschendam. De week erna was het omgekeerd.
De peuten
De groep die aan de kazerne bleef werd bijgespijkerd over de kennis van het menselijk lichaam. Hiervoor waren 2 fysiotherapeuten uitgenodigd die ons het wel en wee onder ogen bracht van hetgeen een lichaam te verduren krijgt tijdens een inzet en hoe je daar, met tips en trucs, nog beter mee om kon gaan. De rode draad in deze was de rug. Deze heeft immers het nodige op te vangen en te verwerken. Er werd middels een plastic model getoond hoe flexibel, of juist niet, je rug is en hoe je je eigen houding kan verbeteren en kan aanpassen. Een zeer nuttige avond waarvan we in de toekomst zeker de vruchten van gaan plukken.
Kedengedeng
De andere groep was dan te gast bij Nedtrain in Leidschendam. U bent er vast wel eens langs gereden toen u over de A4 richting Rotterdam reed. Voor het Prins Clausplein rechts ligt een rangeerterrein en een aantal grote werk- en onderhoudshallen.
Als brandweerkorps gelegen aan de drukste spoorlijn van Nederland, is het raadzaam iets over treinen te weten in geval van een calamiteit op het spoor. Zo is het handig om te weten dat er 1600 Volt op de bovenleiding staat en de afstand spoor - bovenleiding 4,5 meter is.
Ook kan het voor komen dat de trein spanningsloos gemaakt moet worden door de pantograaf te laten zakken, wij weten nu hoe dat moet. Of hoe de trein van buitenaf geopend kan worden.
Een ding is zeker gebleken, treinen zijn grote, zware en vooral kostbare maar daarentegen ook duuurzame vervoersmiddelen. Om de schade te kunnen beperken, hebben wij weer een stukje extra bagage mee gekregen.
Beide avonden zijn zeer nuttig gebleken en zullen ongetwijfeld een vervolg krijgen.
Doneer aan het brandweermuseum
Scan de QR-code of
klik hier om te doneren