Chauffeurs op anti slipcursus
16 augustus 2008Op 1 en 19 juli brachten alle chauffeurs van brandweer Voorschoten een bezoek aan het VVCR in Rijssen. Doel was om nog voordat de voertuigen in gebruik worden genomen, goed het kennen en kunnen van het voertuig onder de knie te krijgen in noodsituaties.
Natuurlijk lukt dat niet in 1 dag maar het doel was duidelijk. Een cursusdag om in geval van een mogelijke aanrijding of andere situaties, in combinatie met nat- of gladheid, het voertuig onder controle te kunnen houden of weer te brengen.
Met 2 voertuigen en 6 man togen we op 1 juli naar Rijssen. Al een hele trip voordat je daar bent maar weer goed voor de kilometers rijervaring. Onderweg nog even een stop voor de rokers en om wat te drinken zien we 'in den vreemde' nog 2 voertuigen van Haaglanden staan. Onbekend waar die naar toe gingen.
Eenmaal aangekomen bij de VVCR werden we na de koffie middels een theorieles bijgespijkerd over alles wat met remmen, banden, soorten wegdek, gladheid, etc. te maken heeft. Na de theorie zou deze informatie allemaal in praktijk te zien zijn.
We begonnen met remmen op droog asfalt en met verschillende snelheden tot maximaal 50 km/u. Daarna hetzelfde maar dan op nat asfalt. Je ziet direct wat dat al voor een verschil met zich meebrengt.
Dan het natte, gladde wegdek. Ook met opbouwende snelheden. Gelukkig zijn onze nieuwe voertuigen voorzien van ABS en was dat direct goed merkbaar. Desondanks verkeken wij ons op de mogelijke stopafstand. Iedereen zat er vrijwel naast en dacht sneller stil te staan. Dan hebben we het nog niet eens over hoge snelheden! Laat staan als je dit met 80 km/u of meer overkomt.
Verrassend was ook om op nat half asfalt/half glad wegdek te moeten remmen. De voertuigen bleven redelijk rechtuit rijden maar aandacht van de chauffeur bleek gewenst.
Dan het bochtenwerk. Dat was toch waar onze aandacht naar uit ging. Met opbouwende snelheden moesten we op commando een noodstop uitvoeren en trachtten daarbij de voertuigen binnen de pionnen te houden. Ook hier deed de ABS zijn werk maar kon men niet voorkomen dat er regelmatig 'uit de bocht' gevlogen werd. Er was gelukkig ruimte genoeg op het circuit en vielen er geen ongelukken.
Als laatste onderdeel op deze zeer warme dag zouden we nog 2 onderdelen doen op droog asfalt in een rondje met een straal van zo''n 10 meter. Eerst moest er zo 'hard' mogelijk worden gereden en voorkomen worden dat de achterkant uit zou breken. Als het gas dan los gelaten zou worden zag je wat het voertuig direct ging doen, hij week uit naar de buitenkant.
En als laatste in dezelfde bocht een noodstop maken. Dit hebben de banden geen goed gedaan. Mede door de temperatuur en het asfalt hadden ze erg te lijden. De 2e groep heeft deze test dan ook niet gedaan.
Al met al was het een zeer leerzame dag voor de chauffeurs en hopen dergelijke situaties niet in praktijk te hoeven brengen.
Doneer aan het brandweermuseum
Scan de QR-code of
klik hier om te doneren