‘De wederopbouw’
27 december 2009Wat nu al! Zult u misschien denken bij het lezen van deze koptekst. Het gaat hard met de restauratie van Spuit 41. Veel handen maken immers licht werk. Zo zijn er de afgelopen weken weer vele handen bezig geweest om de achteropbouw verder af te schuren. Al het houtwerk moet grondig en gladjes worden geschuurd zodat het aflakken en/of spuiten straks 'een fluitje van een cent' is.
Ook is er al begonnen met het ‘roestarm’ maken van het binnenplaatwerk van de manschappencabine door dit op te schuren waarna het in de menie gezet kan worden. Nadat al het houtwerk verwijdert was kwam een roestig plaatwerk te voorschijn. Oorzaak was vermoedelijk een lekkage van de lasnaad op het dak. Daar ligt een grote platte plaat in het midden met daar omheen hand geklopt, gebogen plaatwerk.
Naast het schuurwerk waren er ook beide treeplankkasten die bekeken en behandelt moesten worden. De linkerzijde was aan de voorzijde verrot en moet vervangen worden. De rechter voorzijde is deels verrot en heeft houtworm. Daarom is besloten dat de linkerkast in zijn geheel eraf is gehaald en de rechterkast maar voor een deel. Er wordt gezocht naar passend, vervangend hout zodat het origineel behouden blijft. De kasten zijn gemaakt van vloerdelen van ruim 2 cm dik.
En dan het chassis. Als er een slecht werkje te doen is en was, dan betrof het wel het ‘schoon’ maken van het chassis met staalborstels en ontvetter. We hebben helaas geen foto’s van de mannen die er onder gelegen hebben maar zelfs wij herkenden ze bijna niet meer.
Als het chassis vetvrij is gemaakt, zal deze worden behandelt met een anti roestmiddel en wordt hij weer mooi zwart gemaakt alsof hij als nieuw is. Ook de achterwielen en –vering zijn vetvrij gemaakt waardoor de smeernippels weer zichtbaar zijn geworden.
U leest het. Er is veel werk verzet en er is niet veel meer aan ‘Spuit 41’ wat we er af moeten halen zodat we aan de wederopbouw kunnen gaan denken. Zoals het plamuren en gronden van de achteropbouw en het vervangen van verrot hout.
Afgelopen weken hebben wij weer een sponsor gevonden die een groot deel van de (grond)verf, vernis, menie en andere lakken heeft voorzien. De firma van Aken (Profiel) was hiertoe bereid waarvoor onze dank.
Ook de komende weken zal er door gegaan worden met de restauratie. We staan in een redelijke omgeving waar het niet te koud is om in te werken. Volgend jaar hoort u weer van ons.
Doneer aan het brandweermuseum
Scan de QR-code of
klik hier om te doneren