We gaan even pauzeren
06 juli 2010Dat wil niet zeggen dat er de afgelopen maand weinig gebeurt zou zijn. Integendeel is er achter de schermen toch nog zo gaandeweg aardig wat gedaan.
Nadat ‘Spuit 41’ terug was van de spuiterij is er aan de buitenkant niet veel gedaan. Dat komt na de vakantie weer als iedereen weer opgeladen is. Wel is er begonnen met het inwinnen van informatie over de mogelijke constructie van de grote slangenwagen die achter de Spuit komt te hangen. Ook is een oude handkar, waar vroeger veel bouwmateriaal van en naar Voorschoten mee is vervoerd, gesloopt. We hebben slechts de wielen nodig en de rest is afgevoerd naar het grof vuil.
Ook de kleine slanghaspels, aan elke zijde van de Spuit 1, zijn gedemonteerd met vakkundige precisie. Het houtwerk zal geschuurd en gelakt worden, het staal/ijzer wordt gestraald en opnieuw in de lak gezet. Dan kan na de zomer het geheel weer in elkaar gezet worden, ‘nieuwe’ slangen er op en ze zijn weer klaar voor gebruik.
De pomp is voorzien van diverse nieuwe koperen leidingen of afvoerpijpjes. Zo kan de juiste druk en overtollig water weer op de juiste manier verwerkt worden. Nu maar hopen dat als alles in elkaar zit en werkt, ook de pomp de tand des tijd goed heeft doorstaan. Dat kan alleen maar getest worden als de as tussen versnellingsbak en pomp is hersteld. Daarover later meer.
Waren we ooit begonnen met het schoonmaken van 4 afsluiters, nu hebben we 4 andere ‘oudere’ afsluiters gekregen die bij de pomp horen. Ook deze worden schoon gemaakt maar passen beter bij deze pomp qua tijd. De andere afsluiters waren van recentere datum. Wel zonde van het gedane werk.
De ruimte rondom de pomp wordt in een universele kleur geverfd. Deze wijkt af van de rest van de binnenruimtes. Dit is om praktische redenen.
Nadat de tank onder de voorzitting vandaan was gehaald bleek er op een soldeernaad een kleine lekkage te zitten. De tank is namelijk ooit aangepast aan de hiervoor genoemde as. Een uitholling was nodig om de as aan te kunnen sluiten. Beide zijden van de tank zijn nu weer voorzien van een extra laag soldeer en kan dus weer jaren mee.
Dan hadden we nog een aantal metalen onderdelen die lastig schoon te maken waren. Hoekjes en gaatjes belemmerden dit. Gelukkig konden ze gestraald worden waardoor een hoop werk uit handen werd genomen. Inmiddels hebben de meeste onderdelen hiervan, bestemd voor de voorspatborden en bumper, een anti roestbehandeling gehad.
Dan is er ook al een begin gemaakt met het schilderwerk op de voorportier deuren. Daar was het logo van afgeschuurd. Daar ontkwamen we niet aan. Na wat overtrek werk en opmeten van de positie van het logo, is een zeer bedreven schilder inmiddels aardig op weg om met strakke hand het logo weer handmatig aan te brengen. Iets waar we nu al trots en blij mee zijn. Zoiets hoort gewoon met de hand geschilderd te zijn.
Dan zijn er afgelopen maand ook nog pogingen gedaan om het bedrijfsleven te bewegen, dit rijdende museumstuk, te willen sponsoren. Gelukkig hebben we 2 bedrijven gevonden die een bijdrage willen leveren, waarvoor onze dank. Het gaat om Atlas Inexco en de Jong’s wandbekleding.
Maar er is nog meer geld nodig. We hebben nog flink wat geld nodig dus zijn alle inkomsten welkom. Grote bedragen maar ook kleine bedragen, het maakt niet uit. De firma Atlas Inexco kwam zelfs met een heel goed idee om een loterij te houden. De plannen hiervoor zijn al in gang gezet en de verkoop zal na de zomervakantie van start gaan.
Als laatste willen wij nog melden dat de stichting ‘Spuit 41’ van zich zal laten horen bij de jeugd vakantie bezigheden (JVB), donderdag 12 augustus, op het grasveld aan de Jan Wagtendonkstraat en bij het weekend van Voorschoten, 11 en 12 september aanstaande. Houdt U de media in de gaten want het wordt een heel spektakel. We zien u graag op genoemde data.
Doneer aan het brandweermuseum
Scan de QR-code of
klik hier om te doneren