Tegenslagen en voorspoed
25 juni 2011
Dan over naar het heden. Zoals eerder gemeld is de achterhaspel nu echt klaar. Helemaal gelakt ligt hij klaar om als een van de laatste dingen aan het voertuig geplaatst te gaan worden. Over het hoe moet nog worden nagedacht omdat deze haspel origineel niet op ‘Spuit 41’ zat.
Ook de kleine haspels zijn klaar en inmiddels op de juiste plaats in het voertuig terug geplaatst. Zo krijgt het voertuig al weer een beetje ‘smoel’ zoals we dat noemen.
Vorige maand werd gemeld dat de firma Pretec 4 buizen had gedraaid als verlengstuk voor de aansluitkoppelingen bij de pomp. Nu waren we al naarstig op zoek naar 4 bijpassende bronzen koppelingen. Die werden uiteindelijk gevonden in een te renoveren flat in Voorschoten. We waren al in het bezit van spik splinter nieuwe aluminiumkoppelingen aangeboden door Ziegler brandweer techniek. Nu bleek dat de maatvoeringen tussen oud en nieuw verschillend was waardoor de buizen aangepast moeten worden. De nieuwe koppelingen paste dus ook niet in de flat maar middels een 4-tal verloopstukken, aangeboden door de firma van Os, is dit gelukt.
Over de luiken is goed en slecht nieuws te melden. Bij het monteren van de luiken kwamen we tot de ontdekking dat bij de 2 kleinste luiken de teksten verkeerd om zijn aangebracht. Dat komt omdat de meeste luiken naar beneden vallen en deze net toevallig niet. Iets waar we niet aan gedacht hebben om aan de schilder mee te geven. Helaas zal hij dit over moeten doen.
Voor de bevestiging van de luiken is een hele zoektocht vooraf gegaan om de juiste scharnieren te vinden. Een lastige klus kan ik melden. Vele websites, mailtjes, telefoontjes en bezoekjes zijn er geweest om de juiste breedte en dikte te vinden. Ook hiervoor geldt dat de maatvoeringen van vroeger, heden ten dage niet meer worden toegepast, maar een goed alternatief is inmiddels gekocht.
Ook een puzzel is het vervangen de uitlaat. De in Amerika bestelde en geleverde uitlaat is eigenlijk voor een personenauto uitvoering. Onze vrachtwagen is geen standaard uitvoering dus moest met wat zaag en laswerk van de oude en de nieuwe uitlaat een passend geheel gemaakt worden. Dit werk is bij klaar.
Iets waar lange tijd geen aandacht aan is besteed en een onoverzichtelijke hoop draden was, is de bedrading van de Spuit. Her en der waren al draden vervangen vanuit de achterkant maar naar het motorcompartiment was nog niets gebeurt. Gelukkig is een enthousiaste oud wegenwachter gevonden die dit wel een uitdaging vond. Na wat informatie en kennisoverdracht van onze restaurateur naar hem was hij binnen een week klaar en ligt alles gereed om weer ingebouwd te worden. Maar eerst zal het dashboard en het daar achter liggende plaatwerk worden opgeknapt. Volgende maand daarover meer.
Timmerman Willem heeft zijn helse klus, het vervangen van het houtwerk aan de binnenzijde van de manschappencabine bijna afgerond. Nog her en der wat afschaven en passend maken en dan kan het definitief vast gezet worden met de oude overgebleven latjes. Ondertussen wacht hem een nieuwe uitdaging namelijk het op hoogte maken van de 2 treeplank luiken.
Dan als laatste voor deze periode heel goed nieuws. Op het moment van schrijven staat ‘Spuit 41’ te drogen, buiten regent het al de hele dag, in de spuitcabine van auto Fred Schilthuizen. Gisteren is het voertuig helemaal geschuurd, afgekit en gespoten. Dan spreek ik over het metalen opbouw gedeelte van de Spuit. De achterkant was immers al afgelakt. Drie lagen lak moeten Spuit 41 voorlopig tegen weer en wind beschermen. Nu kunnen we ook op het voertuig met de afwerking verder gaan.
Na de zomervakantie krijgt u weer een laatste update van de restauratievorderingen. Ik wens al onze 'volgers' een prettige vakantie toe.
Doneer aan het brandweermuseum
Scan de QR-code of
klik hier om te doneren