'Bel 112 en stuur voortaan een foto mee'
29 december 2014De meldkamer van alarmnummer 112 gaat mobiele bellers voortaan vragen om foto's te sturen van noodsituaties. Daarmee kunnen centralisten beter inschatten wat er aan de hand is en welke hulpdiensten moeten uitrukken.
De brandweer- en ambulancediensten van de regio's Haaglanden en Hollands-Midden werken nu een maand met het systeem dat Foto112.nl heet. Vanaf maandag gaat ook de politie in beide regio's ermee testen en werken. Andere veiligheidsregio's in Nederland hebben inmiddels ook interesse getoond.
,,Zelfs vanuit België worden we gebeld,'' zegt Jan Dijkshoorn van Dijcotec, het bedrijf dat het systeem heeft ontwikkeld. Dijkshoorn werkt zelf ook als hulpverlener bij de brandweer.
Het systeem zit volgens hem heel gebruiksvriendelijk in elkaar. Met een druk op de knop stuurt de centralist een link naar het mobiele nummer van de melder. Daarmee kan de beller meteen een foto maken en verzenden. Dijkshoorn: ,,Je hoeft dus niet eerst een applicatie te downloaden. Dat zou allemaal extra tijd kosten.''
De melder stuurt tegelijkertijd ook zijn precieze locatie mee via de satellietgegevens. ,,Soms weet je niet precies waar je bent. Bijvoorbeeld als je aan het hardlopen bent of ergens in de polder staat.''
Hulpverleners die onderweg zijn, kunnen uiteindelijk de foto's meteen zien in de brandweerwagen, ambulance of politieauto. ,,In de brandweerwagen verdelen we onderweg de taken,'' weet Dijkshoorn. ,,Wie knipt de auto open, wie staat het slachtoffer bij, wie gaat de brand blussen. Zo kunnen we ook beter inschatten hoeveel mensen welke taak op zich nemen. En of er extra politie-inzet nodig is als er bijvoorbeeld sprake is van een autobrand op een druk kruispunt.''
In het beste geval is het kenteken zichtbaar in beeld. ,,Dan kunnen we meteen opzoeken of het een benzineauto is of dat het gaat om een lpg-auto of een elektrische.'' Omstanders van de noodsituatie kunnen eveneens foto's uploaden, via de website foto112.nl. Zo krijgt de meldkamer een nog beter beeld van het voorval.
In paniek Hoewel het systeem zich nog vooral in de testfase bevindt, hebben de veiligheidsregio's Haaglanden en Hollands-Midden enthousiaste verwachtingen. ,,Soms krijgen we wat onduidelijke meldingen,'' zegt Bas de Leeuw, hoofd meldkamer van de brandweer.
,,Mensen kunnen bijvoorbeeld in paniek zijn of niet goed weten waar ze zijn. Centralisten zijn getraind om via de juiste vragen een zo goed mogelijk beeld te krijgen. Maar een foto en vooral de locatie die de telefoon meestuurt, kunnen ons nog beter helpen.''
Vanaf volgend jaar kunnen centralisten de link in veertien verschillende talen versturen, handig als de beller alleen zijn eigen taal spreekt. Melders kunnen ook instructies opvragen om eerste hulp te verlenen. De privacy van slachtoffers is gewaarborgd: gemaakte foto's komen niet terecht in iemands telefoon.
BRON: AD.nl, 11 december 2014.
Doneer aan het brandweermuseum
Scan de QR-code of
klik hier om te doneren