Terug plaatsen PTO
02 april 2015Bij de aanschaf van 'Spuit 41' troffen wij een versnellingsbak aan die zogezegd 'hoog op de poten' stond. Al snel bleek dat dit een bak was met een PTO (power take off). Dat betekend dat je via je versnellingsbak een ander mechanisme kan inschakelen om, in geval van een brandweerwagen, een pomp aan te drijven. Dat gebeurt tegenwoordig nog steeds op dezelfde manier. Nu echter allemaal elektronisch.
Helaas bleek dat de PTO uit de versnellingsbak was gehaald en dus niet werkte. Jammer, maar gelukkig heeft oud onder commandant Fred Schilthuizen het de afgelopen jaren voor elkaar gekregen om de PTO weer werkend te maken. Daarvoor was wel enige inspanning nodig.
Er moest een nieuw en passend tandwiel gemaakt worden, een overbrenging en een handle om het geheel te bedienen. Klinkt eenvoudiger dan het is. Met name het tandwiel vereist de nodige precisie want de tanden moeten wel in elkaar passen.
Afgelopen weekend was het zover dat de bak met PTO terug gezet kon worden. Ook dit heeft vooraf de nodige ongemakken met zich mee gebracht. Probleem was dat de schakelvorken steeds niet in of op de juiste plaats zaten waardoor er niet geschakeld kon worden.
Daarom waren een paar extra handen zeer welkom. Met behulp van een mini camera kon tot op het laatste moment gekeken worden in de versnellingsbak of de vork op het tandwiel zat.
Na 3 pogingen zat de bak er op en werd na het maken van een proefrit, het sein OK gegeven. Hiermee was ook de weg vrij om de tussenas naar de pomp in te meten. Zonder tussenas, geen draaiende pomp. Daarvoor konden we op een zware brug bij de firma Hamers terecht.
Eenmaal op de brug bleek dat het niet eenvoudig is om de as er tussen te krijgen. Maar voor alles is een oplossing. De lengte is bekend en binnenkort zal de tussenas geplaatst kunnen worden. Daarover later meer.
Een beeldverslag van het plaatsen van de PTO kunt u hier zien.
Doneer aan het brandweermuseum
Scan de QR-code of
klik hier om te doneren