Amerika 2018
18 juni 2020Eerder al ontving ik van een collega plaatjes uit New York. Nu 4 jaar later zitten er meer brandweervoertuigen. De collega's die omgekomen zijn bij die vreselijke aanslag blijven in warme herinnering 'mee rijden' op de voertuigen. Ze zullen nooit vergeten worden evenmin als die ramp.
Dan die voertuigen van de FDNY. Hoewel ze er heel anders uitzien dan bij ons in Europa, zijn er weinig verschillen aan 'de binnenkant' zeg maar. Het materiaal wat wij gebruiken hebben zij ook. De middelen komen nagenoeg overeen met elkaar.
Neem bijvoorbeeld die monsters van ladderwagens. Ook die reiken net zo hoog als de redvoertuigen/ladderwagens hier. Het is wel leuk al die hoge gebouwen maar hoger dan zo'n 40 meter kom je vaak niet met blussen. Dan zijn toch echt de stijgleidingen een must. Hoe hoger je gaat, hoe meer tussen pompstations er geplaatst moeten worden. De brandweer pompt water naar het eerste station en die pompt het vervolgens verder, en die weer verder en verder tot zo hoog als nodig is. Ook een TAS kent zijn beperkingen m.b.t. de zwaartekracht.
Doneer aan het brandweermuseum
Scan de QR-code of
klik hier om te doneren